17 June 2010

Premiär med FunJet Ultra

Igår var det äntligen en kväll med riktigt härligt väder och passande nog hade jag tid att åka ut till fältet för att köra en sväng med FunJet Ultran.

Startade kärran på ungefär halvgas vilket verkar vara rätt lagom för den setupen jag kör. Flög iväg otroligt stabilt utan några tendenser att vingla. Viktigt att tänka på är att inte dra på gas för snabbt efter att kärran kastas iväg (fråga inte varför jag vet det..). Ökade sedan gasen för att prova kärran i de hastigheter den är designad för, en gissning är att maxfarten med nuvarande motor ligger någonstans kring 150 km/h. Helt klart över de farter som min MicoJet klarar av och den toppar nånstans runt 110-120 km/h. FunJet Ultran har ett brett fartområde och klarar även av att flyga relativt långsamt vilket underlättar inflygningar och landningar väsentligt.

planen nu är att labba lite med olika proppar och motorer och se vad som ger bäst prestanda och roligast flygegenskaper :) Hann tyvärr inte få någon film på flygningen men det kommer!

Flygningen varade i 3 minuter och 15 sekunder och under den flygningen förbrukade jag 1048 mAh i acken. Acken jag använde är på 2150 mAh så timern ställs lämpligen på 5 minuter för att ha lite marginal.

No comments:

Post a Comment