13 June 2010

Konstiga (?) idéer och nollställningar


För ett tag sen när jag var ute och körde med min bil så slog min trippmätare över från 999,9 km till 1000 km, avståndet på displayen krympte då mellan trippmätaren och mätaren som visar hur långt bilen har gått. Kika längst ned i den röd-orangea rutan på bilden. Min bil har snart gått 10.000 mil, det betyder att även den mätaren snart kommer att vara ett tecken större. Som en liten små dum rolig plan har jag tänkt att strunta i att nollställa trippmätaren tills den har slagit över till 1.000 mil och vanliga mätaren till 10.000 mil då borde den sista siffran i km räknaren stå precis framför den första i trippmätaren och det kommer se ut som om bilen gått jättelångt! Nån som hänger med? :P

Nu till det konstiga! För ett tag sen kom tripm,ätaren upp till 183 mil och nollställdes då av sig själv?! Samma sak hände igår kväll, fast då på 204 mil. Nån som har någon idé varför den gör så? Bara för att den tycker jag e elak som tvingar den att räkna så långt kanske? För varken 1830,0 km eller 2040,0 km är ju någon jämn potens av 2 så det kan ju inte vara det att något register slår över.. Kanske är så att den måste lära sig räkna högt precis som vi människor måste så den kommer att komma lite längre varje gång? :P

Ja, det e nog en ganska konstig grej att fundera över men man måste ha en viss mängd konstiga funderingar per dag för att pigga upp dagarna!

No comments:

Post a Comment