17 June 2010

Första FPV flygningen!

Igår blev det även premiär med FPV EasyStaren, vilken känsla det var att flyga FPV! Helt otroligt! Jag blev helsåld på det direkt :) För ovanlighetens skull så fungerade allt utan problem från första stund, hade inga som helst problem med störningar på videosändningen. Vågade mig inte på att flyga på lägre höjd under dessa första flygningar, provade på säker höjd och provade mig fram genom att göra enklare rundflygningar över fältet. Det var faktiskt förvånansvärt enkelt att orientera sig från luften, jag hade trott att det skulle vara svårare att hålla reda på vart man egentligen var. Ser helt klart fram emot att lära mig det här bättre!

Tyvärr gav inte gpsenheten en så exakt höjd och hastighets angivelse som jag hade hoppats på. Trots full "3D fix" enligt gpsmodulen så blev höjdangivelsen helfel. Ena stunden tyckte gpsen att jag var på 7 meters höjd för att i nästa ändra sig till att jag var på -25 m relativt den punkt där jag startade. Kommer antagligen att skaffa höjd och hastighetsmätare som använder sig av lufttrycket istället för att kunna få en exaktare angivelse och en mätning som jag vågar lita på.

No comments:

Post a Comment