07 April 2010

Min FPV Setup

Som FPV plattform valdes en Multiplex EasyStar. Detta eftersom det är ett stabilt plan med skjutande propeller och flyger bra även med den extra vikten som en fpv setup medför. Mer info om planet och setupen kommer då jag har fått hem samtliga grejer! Borde komma någon gång under nästa vecka om jag har lite flyt med frakten.

FPV-setupen beställdes från electronciarc.com, efter en hel del läsande vad andra använt sig av och tips på diverse forum så valdes följande fpv setup:

1 x * TrackR2 Gyroscopic Head Tracker System (TrackR2)
Transmitter connector Multiplex
1 x Microphone Airwave (Microfono)
1 x Fat Shark RCV922 V.2010 Aviatior Edit (Avi Ed. 2010)
Diopter Set Lens None
Tx Video With out Tx
1 x 12V Camera MSH-36 (Kx191) 1/3 Sony Day&Night (MSH-36)
RC55 Servo No
Pan&Tilt Yes
1 x 1,2 1,3 GHz 8dBi Patch receiver antenna (1,2/1,3 Ghz)
Connector F connector
1 x 1,3Ghz 500mW A/V System (1,3Ghz 500mW)
Heat Sink Yes
1 x Eagle Tree OSD PRO Expander (OSD PRO Expa)
1 x Capture USB 2.0 Audio/Video (USB)

Samt från hobbyking.com beställdes:
1 x GPS-10HZ/4650 GPS Expander for R/C V4 DataRecorder variations
1 x HXT2835-2200/5203 HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner variations
2 x HK401B/10113 Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro variations

Det enda som saknas som dock inte är akut är Eagle Eye FPV Ground Station. Denna ska användas för att splitta signalen från mottagaren så ena signalen kan skickas vidare till glasögonen och den andra kan användas för att spela in i datorn. Förhoppningsvis får någon hobbybutik i den i lager snart igen :)

Nu hoppas jag bara på att posten ska vara snäll mot mina paket så dom kommer hem till mig i bra skick!

4 comments:

  1. Grymt coolt! Då kan du leka james bond och spionera på kossorna ;) Hur långt bort kan du flyga planet utan att tappa kontakten med det egentligen? (tror jag frågat det förut men har tyvärr glömt)

    ReplyDelete
  2. Eller kanske på ngt mer spännande, när jag tänker efter... :P

    ReplyDelete
  3. Haha japps, jag kommer bli böndernas bästa vän som kan hålla koll på kossorna så dom äter sitt gräs och inte mobbar ut varandra! Tyvärr får man inte flyga längre bort än att man kan ta av sig glasögonen och se planet om det ska vara lagligt..

    Det är åtminstone över 1 km:s räckvidd :) Men det går att få längre om man trixar lite.

    ReplyDelete
  4. Ja, om kameran skulle flippa ur och du inte kan se flygplanet utan glasögon blir det väl lite jobbigt, sa det kan jag första, men det gör det hela förstas lite trakigare! Men man behöver väl a andra sidan inte alltid vara laglig sa länge man later bli att krascha in i ngn skorsten längre bort ^^

    ReplyDelete