18 July 2010

Nytt FPV plan på g

Eftersom EasyStaren har sina begränsningar när det gäller att fungera som fpv plattform har jag bestämt mig för att prova en EasyGlider Pro från Multiplex istället. Den har 70% större vingyta och bättre med plats i kroppen för att placera ut elektroniken. Kommer nog bli bra :) Ytterligare en fördel är att det inte finns någon begränsning avseende propellerstorlek. På EasyStaren var 6" max. I EasyGlidern lutar det åt att det blir en motor kring 250-350 W och 11-12" propeller. En gammal goding, Plettenberg Freestyle 20 ligger bra till :) Borde räcka alldeles utmärkt.

De begränsningarna som jag främst upplevt med EasyStaren är när den ska startas, för att få iväg den på ett säkert sätt måste jag ha hjälp av någon som kastar den. Att starta den med hjälp av dollyn gick inte eftersom den har på tok för liten propeller för att det ska ge någon vettig effekt och dragkraft. Med 160 W på en kärra som väger nästan 1,4 kg finns det inget överskott av effekt tyvärr. Vikten har även bidragit till att den inte riktigt haft så bra flygegenskaper som jag önskat. Kärran kommer i ofrtsättningen att användas utan fpv utrustning som trainer. Kanske med dubbelkommado tillsammans med kompisar som vill prova på modellflyg?

No comments:

Post a Comment