22 August 2009

Multiplex AcroMaster

En favorit just nu är AcroMastern från Multiplex, det är i särklass den kärra som det busas runt med mest just nu. Tack vare att den är gjord i ELAPOR, en typ av frigolit som tål att limmas med vanligt CA-lim så är den mycket slitstark. Detta bidrar till att det blir en kärra som det är lätt att tänja gränserna med.

I nosen sitter det en Cyclon premium 22 och en 12,5x6 snurra som drivs av ett 11,1 v 2200 mAh FlightPower EON-X batteri. Denna setup ger ungefär 550 w vilket ger kärran prestanda i överflöd :)

AcroMastern är med sina 1100 mm i spännvidd precis rätt i storlek enligt mitt tycke och smak, den är tillräckligt stor för att klara av lite vind och flyga rent och snyggt men ändå tillräckligt liten för att gå in i bilen utan att tas isär vilket ökar antalet flygtillfällen väsentligt har jag märkt.

Min AcroMaster hamnade på 1090 gram vilket är lite över det rekommenderade 1050 gram. Planet passar bra att flyga både klassisk aerobatic flygning med och full 3D flygning.

5 comments:

  1. Vad har du för fartreglage till?

    ReplyDelete
  2. Jag kör med Multiplex MULTIcont BL-70 S-BEC reglage, funkar bra.

    ReplyDelete
  3. Ok tack
    :)
    Har du någon aning om vad den drar?
    Hälsn
    Dan

    ReplyDelete
  4. Den drar 50-55 A med en FlightPower 11,1 v EON-X 2200 mAh ack, kör du med celler som håller lägre spänning under last så skulle jag gissa på 45 A max.

    ReplyDelete
  5. Tack för svaren.
    Toppen då räcker mitt reglage till. Bara att beställa Cyclonmotorn då. Ser att du har motorn monterad innuti, hur får du till tyngdpunkten, den blir inte baktung?
    http://www.youtube.com/watch?v=gpMho2F8Ing
    Jocke har monterat sin på utsidan, som man kan se i sista scenen ...
    Hälsn
    Dan

    ReplyDelete